Nûr 31’in Erdem Uygan yorumu

Erdem Uygan’ın Kuran’ı Tahrife Modern Bir Örnek: Hımâr (Başörtüsü) yazısı ile ilgili yorumumu ilginize sunuyorum.

Bu uzun bir yazı, onun için önce bir özetini verelim.

Yazar şöyle ilginç bir varsayımla yola çıkıyor:

Benim yorumum dışında bütün Kuran yorumları, Kuran’ı tahriftir.

Bu varsayımdan yola çıkarak Nûr suresinin 31. ayetini kendi yorumuna uygun olmayarak açıklayın iki kitabı Kuran’ı tahrif etmekle suçluyor. Daha sonra uzun uzun bu iki kitabı eleştiriyor. Bu eleştirilere hiç girmemez gerekmiyor çünkü konu çok basit:

Nûr suresinin 31. ayeti kadınlara başörtüsü takmayı emrediyor mu emretmiyor mu?

Uygan’a göre emrediyor. Nasıl bu sonuca varıyor? Cevabı çok basit. Ayette geçen “hımar” kelimesi Arapça’da “başörtüsü” anlamına geliyormuş, bu sebepten de Allah kadınlara bu ayette “başınızı örtün” diye emretmiş oluyormuş.

Yazının büyük bir bölümü hımar kelimesinin başörtüsü anlamına geldiğini ispat etmeye çalışmakla geçiyor. Bu konu da gereksiz yere uzatılmış çünkü ayetin özü hımar kelimesinde değil. Ayet kadınlara başınızı örttüğünüz bezin sarkan uçları ile göğüslerinizi de örtün diyor. Hımar başörtüsü olmuş veya sadece örtü olmuş hiç önemli değil.

Bu gereksiz tartışmaları yazıdan çıkartınca geriye ne kalıyor? Fazla bir şey kalmıyor. Bütün yazı boşuna yazılmış çünkü varılan sonuç şudur:

Kadının başını örtmesi Rabbimizin tüm kitaplarında yer alan evrensel bir emirdir. Bu sebeple kadınların başlarını örtmesine dair özel bir emir aramaya gerek yoktur. Başörtüsünden bahsediliyor olması kadının başının zaten örtülü olduğunu göstermesi için yeterlidir. Kur’an’da yapılan budur.

Peki bu kadına “başını ört” diye emir veren Rabbimizin kitapları hangileri? Hangi kitabın hangi ayetinde böyle bir emir verilmiş? Yazar bunları açıklamıyor. Tevratta yahudi kadınlara böyle bir emir verildiği doğrudur. Ama biz Türk kadının Tevrat’a göre mi örtünmesini söyleyeceğiz? Çok garip. Kuran’da ise böyle bir emrin olmadığını zaten kendisi söylüyor: “Kadınların başlarını örtmesine dair özel bir emir aramaya gerek yoktur” diyor. O zaman, Erdem bey, neden Nûr 31’i “başınızı örtün” emrine dayanak göstermek için 5000 kelimelik uzun bir yazı yazdınız?

Nûr 31’in net ve açık bir anlamı var: kadınlara göğüslerini örtmelerini söylüyor. Neden bu net anlamı dururken bu ayete zorlama yorumlarla “kadın saçı avrettir ve örtülmesi gerekir” anlamı yükleniyor? Asıl sorgulanması gereken budur.

Uygan, “başörtüsünden bahsediliyor olması kadının başının zaten örtülü olduğunu göstermesi için yeterlidir” diyor. Burada Uygan’ın bizden gizlediği bir şey var. Türkiye’de kapalı kadınlar başlarını örtmek için başörtüsü takmamaktadırlar; onlar saçlarını gizlemek için “saçörtüsü” takmaktadırlar. Onların türbanı başörtüsü değil saçörtüsüdür. Bu sebepten ayette “başörtüsünden bahsediliyor olması”, “saçörtüsü takın” anlamına gelmez.

Ayette bahsedilen kadının başörtüsü mü yoksa saçörtüsü mü taktığını biliyor muyuz? Uygan saçörtüsü taktığını varsayıyor. Çünkü bu ayet saçörtüsü emrinin kaynağı olduğuna göre, ayetteki kadın da saçlarını gizlemek için saçörtüsü takmıştır. Halbuki saçlarını gizlemek için saçörtüsü takan dünyada bir tek kapalı Arap kadını ve Araplaşmış Türk kadını vardır. Diğer her kadın, moda diye başörtüsü takabilir, soğuktan veya sıcaktan korunmak için başörtüsü takabilir, namaz kılarken saygıdan başörtüsü takabilir, töre olduğu için takabilir, canı istediği için takabilir… Ayette bahsedilen Arap kadın da çöl sıcağından kendini korumak için başörtüsü takmış olabilir.

Eğer Nûr 31, kadınların nasıl başörtüsü takacağını hükümleyen ayet ise o zaman kadınların bu ayete uymaları gerekir. Uygan’ın kendi yorumunun doğru olduğunu kabul edersek, kadınların tesettür ve başörtüsü giyinme zorunluluğu şöyle olmalıdır:

1. Başınızı başörtüsü ile örtün
Açıklama: Ayet saçlarla ilgili hiç bir şey söylemediğine göre saçları tamamen kapatmak gerekmez. Saçlar görünebilir. Ayette uyulması gereken başın bir örtü ile kapatılmasıdır. Saç avret değildir, görünmesinde bir sakınca yoktur. Yani ayet başörtüsünü zorunlu kılmaktadır; saçörtüsünü değil.

2. Başörtüsünün sarkan uçlarını göğsünüzün üzerine düşürün
Açıklama: Başınızı kapattıktan sonra, başörtünüzün, büyüklüğüne göre, iki ucu ve birazı omuzundan aşağı doğru sarkacaktır. Başörtünüzün bu artan bölümü ile göğüslerinizi örtün.

3. Sütyen giymeyin
Açıklama: Ayet bu konuda gayet açık. Başörtüsü takan kadın sadece ve sadece başörtüsü ile göğüslerini kapatacaktır. Çünkü bu ayet, hatırlatalım, ayette bahsi geçen, başörtülü kadın için yazılmıştır; o başörtülü kadın da, göğsü açık olarak gezen bir Arap kadınıdır. O zamanlarda Arap kadınlarının göğüsleri avret yeri olarak görülmüyordu ve kadınlar memeleri açık olarak dolaşabiliyorlardı. O zaman Nûr 31’i harfi harfine uygulamak isteyen mütedeyyin bir hanım çıplak göğüslerini başörtüsünün uçları ile kapatarak kapanma vazifesini yapmış olur ve bu şekilde sokağa çıkabilir. Erdem Uygan’ın yorumundan anlaşılan budur.

Yani şu anda, kendilerini Kuran’a göre kapattıklarını zanneden kadınların bayağı bir açılmaları gerekecektir. Kuran zannettikleri kadar tutucu bir kitap değilmiş.

Nûr 31’in Erdem Uygan yorumu” için bir yorum

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s