Yosma Tanrıça Afrodit

Knidos Afrodit'i.
Knidos Afrodit’i.

Kadın vücudunun metalaşma süreci bundan 2 bin sene önce mi başlamış? Çanakkale Arkeoloji Müzesi’nde gördüğüm Knidos Afrodit’inin küçük bir kopyası bana bunu düşündürdü.

Dardanos mezar tümülüsünden çıkartılan bu Afrodit heykelciği Praksiteles’in M.Ö. 350’lerde yaptığı iki Afrodit heykelinden çıplak olanının kopyasıymış. Diğer Afrodit giyinikmiş ve tarihten silinip gitmiş. Heykeli sipariş eden Kos’lular -biz adamızda çıplak kadın heykeli istemeyiz- demişler ve giyinik olanı almışlar. Çıplak olanı Knidos şehri satın almış ve bu heykel dünyadaki ilk çıplak tanrıça heykeli diye ünlenmiş. Grek dünyasının her yerinde kopyaları yapılmış. Dardanos kümülüsünden çıkan da o kopyalardan biriymiş.

Dardanos tümülüsünden çıkartılan Afrodit heykeli. Bulunduğu halde görülüyor.
Dardanos tümülüsünden çıkartılan Afrodit heykeli. Bulunduğu halde görülüyor.

Çıplaklığına dikkat çekmek ister gibi sağ eli ile önünü kapayan Afrodit kadın vücudunun metalaşma sürecini mi başlatmış acaba? O zamanki erkeklerin içini gıcıklayan bu hareket günümüzde ne kadar da masumane kalıyor. Çünkü kadınların vücudundan beslenen küresel endüstrilerin -kozmetik, moda, pornografi- hiç biri o zaman yoktu. İnsanların kadın vücuduna bakışı bizimkinden çok daha saftı.

Bugünün tanrıçaları olan mankenlerimiz, oyuncularımız, şarkıcılarımız Afrodit gibi tamamen çıplak görüntü veremezler çünkü biz çıplaklığı artık pornografi ile ilişkilendiriyoruz. İki bin sene önce yaşayan pagan insanlar kendi vücutlarına bizler kadar yabancılaşmamışlardı. Ne kadar naif bir dünya olmalı o. İnsanlar kendi çıplaklıklarından utanmazlarmış.

Paganken çıplaklığı doğal karşılayan insan Hristiyanlığın cinsiyet konusundaki sapık doktrinlerinin etkisi altında kendi doğal haline yabancılaşmıştır. Biz Pompei’deki duvar resimlerine bakıp pornografi görürüz ama onları yaptıranlar çok daha doğal şeyler görüyordu herhalde.

O zamanlar kadınlar erkeklerin kölesi oldukları için erkekler sekse çok kolay ulaşabiliyorlardı. Üstelik fahişelik de devlet tarafından kabul edilmiş bir meslekti ve çok ucuzdu. İstedikleri kadına kolayca ulaşabilen erkeklerin kadın vücudunu tabulaştırıp seks objesi yapmaya ihtiyaçları yoktu. Sadece ulaşamadığımız şeyleri yüceltiriz.

Üstüne üstlük o zamanın kadınları bugünün ultra bakımlı kadınları gibi çekici değillerdi. O zavallı kadınların ayna karşısında kendilerini süslemeye ayıracak vakitleri yoktu ki! Bütün gün pislik içinde ağır işler yapan kadının çıplak olsun olmasın şuhlukla bir alakası olamazdı. Günümüzün standardlarına göre çirkin ve pistiler.

Hiç bir kozmetik üründen haberi olmayan, derisi krem görmemiş, yoga ve pilates yapmayan, ağda nedir bilmeyen*, kanatlı ped nedir bilmeyen, sütyen takmadığı için göğüsleri sarkan, kuaförsüz bir dünyada yaşayan, saçları ile neler yapabileceğini henüz keşfetmemiş ve en acıklısı kendine ait bir aynası bile olmayan bu kadınların küresel kadın bakım yan sanayi ile desteklenen günümüzün bakımlı kadınları gibi çekici olması tabii ki imkansızdı.

knidos-afroditi-vatikan
Vatikan’daki Knidos Afrodit’i.

Kadın bakım yan sanayi bütün kadınlara Afrodit olma seçeneği vermiştir. Her kadın biraz para harcayıp eksik yerlerini takviye ederek –estetik, botoks, vesaire ile– ideal tanrıça ölçülerine ulaşabilir. Her kadın Afrodit olunca da Afrodit heykeli yapmaya gerek kalmaz. Zaten Afrodit heykelleri kadınlara rol modeli olsun diye yapılmıyordu. Bu çıplak heykeller erkekler tarafından erkekler için yapılıyordu. Kadınlara “siz böyle değilsiniz ve hiç bir zaman da olamıyacaksınız” diyerek kadınları aşağılamak için mi? Bilmiyorum. Ama eğer öyleyse günümüzün erkek egemenliğinden kurtulmuş kadınları kendilerini Afroditleştirerek erkeklerden 2 bin senelik intikamlarını almış gibi görünüyorlar.

*Kleopatra ağdayı bulmuştur denir ama biz burada halktan bahsediyoruz. Onlar yemeye şeker bulamazken bir de ağda için mi şeker bulacaklar?

Meraklısı için notlar:

Çanakkale Arkeoloji Müzesi: Müzenin kendi sitesi yok ama aşağıdaki linkler müze hakkında bilgi veriyor.
http://www.muze.gov.tr/tr/muzeler/canakkale-arkeoloji-muzesi
http://www.canakkalekulturturizm.gov.tr/TR,70582/arkeoloji-muzesi-merkez.html

Dardanos mezar tümülüsü: Tümülüs, eski Yunan’da ve Roma’da önemli kişilerin gömüldüğü mezar türüdür. Ölenler gittikleri yerde de rahat edebilsin diye değerli eşyalarıyla beraber gömülürdü. Bu mezardaki ölüler aşk ve yosmalık tanrısı Afrodit’in öbür dünyada kendilerine ne gibi bir faydası olacağını düşünmüşler acaba?

Praksiteles: Sex sells vecizesini taa o zamanlardan çok iyi anlamış bir heykeltraş. Çıplak kadın figürünü gerçek boyutlarda heykellere uygulayan ilk heykeltıraş olarak bilinir. https://tr.wikipedia.org/wiki/Praksiteles

Afrodit: Kaz Dağı’ndaki üç güzeller efsanesinde ‘en güzeline’ yazan altın elma karşılığında dünyanın en güzel kadını Helen’i vaad ederek Paris tarafından seçilen tanrıçadır. Paris’e Troya Savaşında yardım eder.

https://tr.wikipedia.org/wiki/Afrodit

Knidos ve Kos: Datça’da çıplaklığı seven antik şehir ve Bodrum açıklarında tutucu ada.

Cinsiyetçilik: Kadınlarla erkekler arasındaki herhangi bir farklılığı tartışmaya açmak manasına gelebilir.

Çıplaklık: Örtülü olmadan toplum içinde görünmek.

Yosmalık: Kapatarak açma sanatı. Vücudunun stratejik bir bölgesini kapatarak dikkatleri özellikle oraya çeken Afrodit yosmalığın ustası olarak kabul edilir.

Kadın vücudunun metalaşması: Erkekleri sekse aç tutarak ve kadınları iffetli olarak tanımlayarak iki cinsi birbirlerine yabancılaştırıp kadın vücudunu çeşitli şekillerde erkeklere satmak.

###

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s